Az internetes keresők világa

Internetes keresők

Ha az internetes keresők kerülnek szóba, akkor az emberek nagy részének egyből a Google ugrik be. Ez nem is csoda, Európában ugyanis a keresések több mint a 90%-a a Google keresőjében történik. Azonban vizsgáljuk csak meg kicsit alaposabban – valóban ez a legjobb internetes kereső?

Internetes keresők a felhasználók szempontjából

Vegyük sorba, hogy mik azok a dolog, amelyek fontosak egy átlagos felhasználó számára.

  • A találatokat gyorsan listázza

Nem fagy le, ideális esetben a találatok listázása kevesebb ideig tart, mint egy másodperc. Az emberek ma már nem töltenek hosszú perceket a képernyő előtt egy-egy oldal betöltésére várva, főleg, ha egy ilyen jellegű oldalról van szó. Mivel ebben az esetben egyértelműen van alternatív lehetőség, ha sokat kell várni, akkor felkeresnek egy másikat a többi internetes kereső közül.

Mitől gyors egy internetes kereső? Ha beírsz egy kulcsszót a böngészőbe, ne hidd, hogy a keresőrobot akkor fogja átvizsgálni a világhálót és eldönteni, hogy mely oldalak érdemlik ki az első oldalon való szereplést. A listázás és a rangsorolás nem a kereséssel megegyező időben történik, hanem a korábbi feldolgozásai alapján teszi közzé számodra az eredményeket.

  • Releváns találati lista

Ha süteményt keresek, akkor elvárom, hogy az internetes kereső ne autókölcsönzőket listázzon ki. Ha olyan speciális témát keresek, amelyre az internetes kereső nem tud igazán jó találatot adni, akkor is igyekezzen úgy listázni, hogy az közel legyen a keresett témához. Például ha egy speciális használt alkatrész után kutatok, ami jelenleg nincs, akkor vagy vadonatúj termékeket vagy a márkához kapcsolódó dolgokat listázza ki.

  • Tudom, hogy miről szól a listázott tartalom, anélkül, hogy megnyitnám

Nem kell megnyitnom egyesével az internetes kereső által listázott összes találatot, hiszen egyből tudom miről is szólnak. A feltüntetett cím és a hozzá kapcsolódó rövid összefoglaló pontosan előre vetíti, hogy mi lehet az oldalon.

  • Nem követ, nem tárol információkat

A jó internetes kereső nem próbál belemászni az ember magánéletébe, nem gyűjti össze a személyes adatokat, nem küld állandóan különböző értesítéseket.

A Google a legutolsó szempontot leszámítva abszolút felhasználóbarát. Azonban ha számodra fontos, hogy az internetes kereső ne jegyezze meg az IP címedet, ne gyűjtsön adatokat, akkor számos alternatív kereső oldal létezik erre a célra.

Ilyen például a DuckDuckGo nevezetű kereső, amely kifejezetten így hirdeti magát: „A kereső, ami nem követ”. Ez a tulajdonság sokak számára szimpatikus – legalábbis ez derül ki abból a tényből, hogy a DuckDuckGo látogatottsága évről évre növekvő statisztikákat mutat.

Internetes keresők

Mi az, amivel még szimpatikusabbá próbálnak válni az internetes keresők?

A beépített kiegészítő szoftvereikkel. A Google többek között levelező rendszerével, dokumentum kezelőjével, Search Console funkciójával igyekszik minél színesebbé válni.

A Bing kereső, amelyet a Microsoft fejlesztett ki például a Skypot, az Office-t és az MSN-t nyújtja, míg a Yahoo! sok hasznos kiegészítője mellett igyekszik személyes tartalmaival, híreivel megfogni a látogatókat.

Mi alapján valósul meg a keresés?

Alapvetően két módon épülnek fel az adatbázisok, amelyek alapján a felhasználók kereshetnek. Az egyik verzió, amikor keresőrobotok működnek – ilyen a Google, a Bing és a Yahoo! is. A kereső motor állandóan figyelemmel kíséri az új oldalak megjelenését és a már meglévők új tartalmait. A listázás pedig az alapján történik, hogy az oldal tartalma mennyire felhasználó barát: mennyire átlátható, szeretik-e az emberek és még sorolhatnám.

A másik típus, amikor az adatbázis emberi beavatkozással épül fel, ilyen például egy internetes telefonkönyv.

Végül pedig nem szabad megfeledkezni azokról az internetes keresőkről sem, amelyeknek az adatbázisát gyakorlatilag a felhasználók építik ki – Pinterest, Facebook és az összes hasonló közösségi portál keresője.

Internetes keresők vállalkozás szempontjából

Az interneten fellelhető vállalkozások úgy válhatnak még sikeresebbé, ha követik a felhasználók igényeit. Nem érdemes árral szemben evezni: ameddig a statisztikák úgy mutatják, hogy a Google az, amit a legtöbben használnak, addig arra kell törekedni, hogy ott érj el minél jobb helyezést!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*